Om Arbejdspladsvurderingen (APV)

Arbejdspladsvurderingen (APV)

FACITanalyse har udarbejdet en spørgeskemaskabelon for arbejdspladsvurdering, hvor der sættes fokus på både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

I forhold til det fysiske arbejdsmiljø tager vores skabelon udgangspunkt i området ”Kontor”. Vi bistår gerne med udarbejdelse af spørgsmål inden for andre områder.

Spørgsmål om det psykiske arbejdsmiljø er også en del af vores trivselsundersøgelse, da spørgsmål om samarbejde, jobindhold, stressfaktorer og krænkende adfærd er relevante for begge undersøgelsestyper. Trivselsundersøgelsen dækker derfor den psykiske del af en  APV-undersøgelse.

En fuld APV-undersøgelse kan sammensættes af vores trivselsundersøgelse kombineret med relevante spørgsmål om det fysiske arbejdsmiljø.

Anvender du løbende vores trivselsmåling (fx årligt), behøver du blot at supplere med spørgsmål om det fysiske arbejdsmiljø én gang hvert tredje år for at opfylde kravet til afholdelse af en arbejdspladsvurdering (APV).

Krav til arbejdspladsvurderingen (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV).

Det er en lovpligtig proces, der skal sikre, at I som virksomhed identificerer, løser og forebygger eventuelle arbejdsmiljøproblemer. Der skal sættes fokus på både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

Hvor ofte skal APV-processen gennemføres?

Virksomhedens arbejdsmiljøforhold skal som minimum afdækkes og vurderes én gang hvert tredje år.

Der skal samtidig gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, i arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet.

APV’ens 4 centrale elementer

  1. Afdæk virksomhedens arbejdsmiljøforhold og foretag en vurdering af eventuelle risici og arbejdsmiljøproblemer.
  2. Vurder, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til sygefravær.
  3. Lav en handlingsplan, hvor I beskriver problemerne og angiver, hvordan og hvornår de skal løses.
  4. Gennemfør handlingsplanen og følg op på, om løsningerne har den ønskede effekt.

Læs mere om Arbejdstilsynets krav til en APV-måling.
Læs mere om Arbejdstilsynets APV-tjeklister til diverse brancher.

Områder, hvor der stilles særlige krav til APV’en

Hvis I på jeres arbejdsplads udfører arbejde, som indebærer en risiko for at blive udsat for farlig kemi, fx rengøringsmidler eller byggestøv, skal I gennemføre en såkaldt kemisk risikovurdering.

I skal også gennemføre en særlig risikovurdering, hvis der er risiko for påvirkning fra biologiske agenser, fx mikroorganismer eller virus, eller hvis der kan opstå fare for eksplosiv atmosfære (ATEX-APV).

Derudover er der en række arbejdsområder, som stiller særlige krav til APV-processen. Det gælder bl.a. arbejde som involverer støj, vibrationer, særligt farligt bygge- og anlægsarbejde og udvinding af mineralske materialer.

Hvis I har unge, gravide eller ammende ansat på jeres arbejdsplads skal I være opmærksomme på, at der gælder særlige regler for disse grupper.

Vores input til den samlede APV-proces

FACITanalyse tilbyder en undersøgelsesskabelon, der identificerer og dokumenterer relevante forhold tilknyttet virksomhedens fysiske og psykiske arbejdsmiljøforhold.

Vi anvender udvalgte og målrettede spørgsmål til at identificere styrker, svagheder, risici og påvirkning af sygefravær. Vi dokumenterer undersøgelsen i en detaljeret resultatrapport.

Vores input kan relateres til pkt. 1 og 2 i forhold til APV’ens 4 centrale elementer.

Undersøgelsesmetoden

FACITanalyse inviterer de udvalgte modtagere via email. Der anvendes et responsivt design der gør, at email-invitationen er tilpasset til læsning på både computere, tablets og smartphones.

FACITanalyse sender email-invitationen ved hjælp af et personligt link til hver svarperson. Der er derfor garanti for, at der kun kan svares én gang pr. invitation. Det muliggør samtidig, at der kun sendes en reminder mail til de svarpersoner, der endnu ikke har svaret.

Vi anbefaler, at virksomheden forud for udsendelse af en undersøgelse kommunikerer til modtagerne om, at der er en undersøgelse på vej (hvorfor, hvordan der følges op m.v.). Det kan fx ske i et nyhedsbrev eller i en forudgående mail.

Undgå spambakken ved udsendelse!

Udsendelse af emails tilknyttet undersøgelser skal løbende tilpasses til de kriterier for modtagelse af email der gælder hos de enkelte email-udbydere.
Klik her og læs mere om: Undgå spambakken ved udsendelse!